Kompleksowa informatyzacja Mazowieckiego Centrum Neuropsychiatrii w Zagórzu
„Kompleksowa Informatyzacja Mazowieckiego Centrum Neuropsychiatrii w Zagórzu”
Projekt zrealizowany w ramach
priorytetu II „Przyspieszenie e-rozwoju Mazowsza”
działania 2.1 „ Przeciwdziałanie wykluczeniu informacyjnemu”
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007 – 2013
Poziom dofinansowania z EFRR: 84,36%
Okres realizacji: 01.04.2009 - 30.06.2014
Beneficjent: Mazowieckie Centrum Neuropsychiatrii Sp. z o.o.
Celem projektu pn. „Kompleksowa informatyzacja Mazowieckiego Centrum Neuropsychiatrii w Zagórzu” jest usprawnienie funkcjonowania, poprawa efektywności działania oraz obsługi pacjentów poprzez wdrożenie kompleksowego systemu informatycznego obsługującego procesy medyczne i administracyjne jednostki. Koncepcja projektu opierała się na całościowej analizie potrzeb Centrum, pod kątem zmodernizowania - wymiany istniejących systemów informatycznych i wykorzystywanych aplikacji i połączenia ich w jeden sprawny system.
Problemy z jakimi należało się zmierzyć można podzielić na dwie kategorie:
- strukturalne - dotyczące zasobów sprzętowych oraz logicznego-fizycznego połączenia wszystkich jednostek organizacyjnych rozrzuconych na terenie powiatu otwockiego i m. st. Warszawy w jeden sprawny „organizm”,
- zadaniowe – wszystkie zagadnienia związane z merytoryczną działalnością placówki.
W wielkim uproszczeniu można stwierdzić, że zakres przedsięwzięcia dotyczył działań wynikiem których Centrum i jego pacjenci otrzymali:
- nową serwerownię w pełni wyposażoną w nowoczesny sprzęt umożliwiający bezpieczne przechowywanie danych zawierających kompletne informacje medyczne z udzielonych świadczeń, rozliczeniowe, osobowe, itp.,
- nową sieć umożliwiającą równoczesne korzystanie ze wszystkich baz danych podległym komórkom organizacyjnym,
- dostęp do sieci Internet w każdej podległej jednostce, a dzięki temu pacjenci i ich rodzice otrzymali możliwość bezpłatnego korzystania z Internetu na terenach placówki,
- nowy sprzęt zapewniający ciągłość w prowadzeniu dokumentacji medycznej, co w przypadku opieki psychiatrycznej jest równoznaczne z usprawnieniem procesów leczenia,
- nowy system do obsługi Ruchu Chorych, który również zapewnia możliwość rejestracji pacjenta on-line,
- nowy system do obsługi jednostki ułatwiający zarządzanie rozproszoną placówką,
- system do terapii biofeedback,
- nowe formy komunikacji z placówką z wykorzystaniem portalu informacyjnego pacjenta, co daje możliwość uzyskania przez pacjentów informacji o programach profilaktycznych prowadzonych w poszczególnych jednostkach.
Wszystkie działania przyczyniają się do osiągnięcia istotnych celów m.in.:
W ramach poprawy świadczeń medycznych:
- Standaryzacja procedur i usług, co w konsekwencji w pozytywny sposób wpłynie na stan zdrowia pacjentów oraz zapewni pacjentom lepszą opiekę medyczną,
- Zastosowanie przesyłu wyników badań przyspieszy i usprawni podejmowane decyzje o podjęciu konkretnej metody leczenia,
- Zastosowanie Biofeedbacku jako nowoczesnej formy terapii,
- Archiwizacja porad udzielonych pacjentowi, dzięki temu lekarz bardzo szybko zyskuje pełny i wiarygodny obraz przebiegu choroby,
- Wykorzystanie informatyzacji w procesie zapisu historii chorób i możliwość korzystania z wydruku przez pacjentów usprawni proces leczenia i wykluczy, że pacjent nie będzie w stanie odczytać pisma odręcznego o zaleceniach czy dawkowaniu leków.
W ramach usprawnienia procesu oczekiwania na wizytę:
- Automatyzację procesu rejestracji (wpisywanie danych personalnych do komputera odbywa się tylko przy pierwszej wizycie - później w dowolnym miejscu można je w łatwy i szybki sposób odszukać np. po numerze PESEL) skraca się czas oczekiwania pacjenta na poradę, co przekłada się na zadowolenie pacjentów,
- Możliwość rejestracji on-line, przeglądanie czasu oczekiwania na wizyty i dokonywanie koniecznych zmian i aktualizacji, przyczyni się do skrócenia czasu oczekiwania pacjenta na wizytę.
Poprawa wizerunku ochrony zdrowia:
- Wykorzystanie techniki informacyjnych i komunikacyjnych wpłynie na komfort obsługi i leczenia pacjentów, dzięki czemu możliwe będzie zwiększenie zaufania społecznego do służby zdrowia,
- Wyeliminowanie błędów w procesie tworzenia historii zdrowia i choroby - brak konieczności przepisywania danych wyklucza możliwość błędnego wypełnienia tych arkuszy, przez co zwiększa się wiarygodność jednostki.
Tworzenie podstawowych struktur społeczeństwa informacyjnego:
- W ramach Projektu zrealizowany będzie portal internetowy umożliwiający: sprawdzanie przez pacjentów terminu zaplanowanej wizyty oraz dokonywanie koniecznych zmian i aktualizacji, powiadomienie pacjentów o wizycie e-mailem, zapisanie się pacjentów do przychodni, dokonywanie, uzyskiwanie przez pacjentów informacji o programach profilaktycznych prowadzonych w przychodni, uzyskiwanie przez pacjentów informacji o przychodni, jej godzinach pracy, jak również o dyżurach medycznych i o personelu przychodni,
- Dostęp pacjentów poprzez portal internetowy do informacji o najnowszych metodach leczenia, co przełoży się na zwiększanie świadomości i wiedzy społeczeństwa z zakresu psychiatrii, uzależnień i rehabilitacji.